SKOP PEMBELAJARAN
- Jenis-jenis pentaksiran
- Persedian untuk pentaksiran
Ø Tugasan Individu
Ø Tugasan Berkumpulan
Ø Integriti Pelajar
MAKSUD PENTAKSIRAN
Ø Proses pengumpulan data dengan tujuan untuk mengenalpasti dan mengesan masalah pelajar serta untuk membuat keputusan.
Ø Proses
untuk mendapatkan gambaran tentang prestasi pembelajaran seseorang pelajar dalam sesuatu subjek atau aktiviti pembelajaran. Aktiviti pentaksiran dijalankan secara berterusan.
TUJUAN PENTAKSIRAN
Ø Mendapatkan gambaran tentang prestasi seseorang pelajar dalam pembelajaran
Ø Menilai aktiviti yang dijalankan semasa pengajaran dan pembelajaran
Ø Merancang aktiviti pengajaran dan pembelajaran yang tersusun dan sistematik bersesuaian dengan tahap keupayaan murid
Ø Memperbaiki pengajaran dan pembelajaran
Ø Mengesan jenis-jenis masalah pembelajaran yang dihadapi oleh pelajar
JENIS-JENIS PENTAKSIRAN
1) Pentaksiran Sumatif
2) Pentaksiran Formatif
3)Pentaksiran Berasaskan Prestasi
4) Prestasi Internal dan Eksternal
PENTAKSIRAN SUMATIF
- Pentaksiran pada
peringkat
merumuskan
dengan
tujuan
untuk
mengetahui
sejauh
mana
murid
telah
belajar
dan
menguasai
apa
yang dipelajari.
- Maklumat tersebut
perlu
dinilai
dan
dilaporkan
oleh
guru untuk
digunakan
pula oleh
guru lain yang akan meneruskan
pengajaran
murid
pada
tahun
berikutnya.
- Contohnya PBS
PENTAKSIRAN FORMATIF
- Pentaksiran pada
peringkat
pembentukan dengan
tujuan
untuk
mengesan
penguasaan
dan
kemajuan
murid
untuk
membaiki
kelemahan
dengan
kadar
segera
- Contohnya PBS
PENTAKSIRAN BERASASKAN PRESTASI
Terbahagi kepada dua jenis :
1) PENTAKSIRAN
FORMAL( Ujian,kuiz
dan
esei
dan
diberikan
markah)
2) PENTAKSIRAN
TAK FORMAL(melalui kemahiran
membaca,
kebolehan
dan
perkembangan
membaca
dapat
digambarkan)
- Sama dengan pentaksiran sumatif kerana ia berfokuskan kepada pencapaian
- Bezanya ialah tugasan yang diberikan didefinisikan dengan sempurna dan murid diarahkan mencipta atau melakukan sesuatu, biasanya ia melibatkan aplikasi pengetahuan dan kemahiran dalam dunia sebenar
- Contohnya mengecat, memberi ucapan dan membaca
PENTAKSIRAN INTERNAL DAN EKSTERNAL
- Pentaksiran
Internal: Ditentukan
dan
disemak
oleh
sekolah(guru)
- Murid mendapat
markah
dan
maklum
balas
daripada
pentaksiran
yang telah
dibuat
- Pentaksiran Eksternal:
Ditentukan
oleh
sesuatu
badan
atau
sindiket
atau
badan
seperti
Majlis
Peperiksaan
Malaysia
- Kertas pentaksiran
ditandakan
oleh
pihak
luar
dan
murid
hanya
mendapat
markah
pentaksiran
sahaja
yang mana
murid
tidak
dimaklumkan
akan
kelemahan
mereka
PERSEDIAN
UNTUK PENTAKSIRAN
TUGASAN INDIVIDU
o Pelajar perlu mengumpul dan menyediakan nota yang baik
o Pelajar hendaklah membuat ulang kaji
o Pelajar hendaklah membuat, faham nota dan faham nota
o Pelajar hendaklah menyediakan perancangan untuk mengulang kaji
TUGASAN BERKUMPULAN
•1)Secara berkumpulan terokai tugasan yang diberi.Ketua kumpulan menentukan apakah tugasan (aspek-aspek pentaksiran yang perlu diterokai oleh ahli) untuk setiap ahli. Elok jika kumpulan berbincang dahulu apa yang perlu dilakukan.
•2)Seterusnya
bina
satu
fail projek
peta
minda
pentaksiran,
kemudiannya
kongsi
atau
buat
kolaboratif
dengan
ahli-ahli
kumpulan
.Ahli-ahli
kumpulan
secara
kolaboratif
akan
melengkapkan
peta
minda
tentang
pentaksiran.
•3)Setelah
siap,
projek kumpulan dibentangkan di dalam kelas, untuk sesi perbincangan dan kritik
INTEGRITI PELAJAR
- Idea yang dipersembahkan haruslah tulen, ciptaan sendiri dan bukan mencuri atau mengambil dari individu lain
- Pentaksiran pada peringkat merumuskan dengan tujuan untuk mengetahui sejauh mana murid telah belajar dan menguasai apa yang dipelajari.
- Maklumat tersebut perlu dinilai dan dilaporkan oleh guru untuk digunakan pula oleh guru lain yang akan meneruskan pengajaran murid pada tahun berikutnya.
- Contohnya PBS
PENTAKSIRAN FORMATIF
- Pentaksiran pada peringkat pembentukan dengan tujuan untuk mengesan penguasaan dan kemajuan murid untuk membaiki kelemahan dengan kadar segera
- Contohnya PBS
PENTAKSIRAN BERASASKAN PRESTASI
Terbahagi kepada dua jenis :
1) PENTAKSIRAN
FORMAL( Ujian,kuiz
dan
esei
dan
diberikan
markah)
2) PENTAKSIRAN
TAK FORMAL(melalui kemahiran
membaca,
kebolehan
dan
perkembangan
membaca
dapat
digambarkan)
- Sama dengan pentaksiran sumatif kerana ia berfokuskan kepada pencapaian
- Bezanya ialah tugasan yang diberikan didefinisikan dengan sempurna dan murid diarahkan mencipta atau melakukan sesuatu, biasanya ia melibatkan aplikasi pengetahuan dan kemahiran dalam dunia sebenar
- Contohnya mengecat, memberi ucapan dan membaca
PENTAKSIRAN INTERNAL DAN EKSTERNAL
- Pentaksiran Internal: Ditentukan dan disemak oleh sekolah(guru)
- Murid mendapat markah dan maklum balas daripada pentaksiran yang telah dibuat
- Pentaksiran Eksternal: Ditentukan oleh sesuatu badan atau sindiket atau badan seperti Majlis Peperiksaan Malaysia
- Kertas pentaksiran ditandakan oleh pihak luar dan murid hanya mendapat markah pentaksiran sahaja yang mana murid tidak dimaklumkan akan kelemahan mereka
PERSEDIAN
UNTUK PENTAKSIRAN
TUGASAN INDIVIDU
o Pelajar perlu mengumpul dan menyediakan nota yang baik
o Pelajar hendaklah membuat ulang kaji
o Pelajar hendaklah membuat, faham nota dan faham nota
o Pelajar hendaklah menyediakan perancangan untuk mengulang kaji
TUGASAN BERKUMPULAN
•1)Secara berkumpulan terokai tugasan yang diberi.Ketua kumpulan menentukan apakah tugasan (aspek-aspek pentaksiran yang perlu diterokai oleh ahli) untuk setiap ahli. Elok jika kumpulan berbincang dahulu apa yang perlu dilakukan.
•2)Seterusnya
bina
satu
fail projek
peta
minda
pentaksiran,
kemudiannya
kongsi
atau
buat
kolaboratif
dengan
ahli-ahli
kumpulan
.Ahli-ahli
kumpulan
secara
kolaboratif
akan
melengkapkan
peta
minda
tentang
pentaksiran.
•3)Setelah
siap,
projek kumpulan dibentangkan di dalam kelas, untuk sesi perbincangan dan kritik
INTEGRITI PELAJAR
- Idea yang dipersembahkan haruslah tulen, ciptaan sendiri dan bukan mencuri atau mengambil dari individu lain