Thursday, 3 September 2015

SIKAP TERHADAP PENTAKSIRAN


SKOP PEMBELAJARAN

  1.  Jenis-jenis pentaksiran
  2.  Persedian untuk pentaksiran

Ø Tugasan Individu


Ø Tugasan Berkumpulan


 Ø Integriti Pelajar


MAKSUD PENTAKSIRAN

Ø Proses pengumpulan data dengan tujuan untuk mengenalpasti dan mengesan masalah pelajar serta untuk membuat keputusan.


Ø Proses untuk mendapatkan gambaran tentang prestasi pembelajaran seseorang pelajar dalam sesuatu subjek atau aktiviti pembelajaran. Aktiviti pentaksiran dijalankan secara berterusan.


TUJUAN PENTAKSIRAN

Ø Mendapatkan gambaran tentang prestasi seseorang pelajar dalam pembelajaran

Ø Menilai aktiviti yang dijalankan semasa pengajaran dan pembelajaran


Ø Merancang aktiviti pengajaran dan pembelajaran yang tersusun dan sistematik bersesuaian dengan tahap keupayaan murid

Ø Memperbaiki pengajaran dan pembelajaran

Ø Mengesan jenis-jenis masalah pembelajaran yang dihadapi oleh pelajar


JENIS-JENIS PENTAKSIRAN 

1) Pentaksiran Sumatif


2) Pentaksiran Formatif


3)Pentaksiran Berasaskan Prestasi


4) Prestasi Internal dan Eksternal



PENTAKSIRAN SUMATIF 
  •      Pentaksiran pada peringkat merumuskan dengan tujuan untuk mengetahui sejauh mana murid telah belajar dan menguasai apa yang dipelajari.

  •      Maklumat tersebut perlu dinilai dan dilaporkan oleh guru untuk digunakan pula oleh guru lain yang akan meneruskan pengajaran murid pada tahun berikutnya.
  •      Contohnya PBS 

PENTAKSIRAN FORMATIF

  •      Pentaksiran pada peringkat pembentukan dengan tujuan untuk mengesan penguasaan dan kemajuan murid untuk membaiki kelemahan dengan kadar segera

  •      Contohnya PBS

PENTAKSIRAN BERASASKAN PRESTASI

Terbahagi kepada dua jenis :

1) PENTAKSIRAN FORMAL( Ujian,kuiz dan esei dan diberikan markah)

2) PENTAKSIRAN TAK FORMAL(melalui kemahiran membaca, kebolehan dan perkembangan
 membaca dapat digambarkan)

  •      Sama dengan pentaksiran sumatif kerana ia berfokuskan kepada pencapaian
  •      Bezanya ialah tugasan yang diberikan didefinisikan dengan sempurna dan murid diarahkan mencipta atau melakukan sesuatu, biasanya ia melibatkan aplikasi pengetahuan dan kemahiran dalam dunia sebenar
  •      Contohnya mengecat, memberi ucapan dan membaca



PENTAKSIRAN INTERNAL DAN EKSTERNAL
  •      Pentaksiran Internal: Ditentukan dan disemak oleh sekolah(guru)

  •      Murid mendapat markah dan maklum balas daripada pentaksiran yang telah dibuat

  •      Pentaksiran Eksternal: Ditentukan oleh sesuatu badan atau sindiket atau badan seperti Majlis Peperiksaan Malaysia

  •      Kertas pentaksiran ditandakan oleh pihak luar dan murid hanya mendapat markah pentaksiran sahaja yang mana murid tidak dimaklumkan akan kelemahan mereka

PERSEDIAN UNTUK PENTAKSIRAN 

TUGASAN INDIVIDU
o Pelajar perlu mengumpul dan menyediakan nota yang baik
o Pelajar hendaklah membuat ulang kaji
o Pelajar hendaklah membuat, faham nota dan faham nota
o Pelajar hendaklah menyediakan perancangan untuk mengulang kaji
TUGASAN BERKUMPULAN
•1)Secara berkumpulan terokai tugasan yang diberi.Ketua kumpulan menentukan apakah tugasan (aspek-aspek pentaksiran yang perlu diterokai oleh ahli) untuk setiap ahli.  Elok jika kumpulan berbincang dahulu apa yang perlu dilakukan.

•2)Seterusnya bina satu fail projek peta minda pentaksiran, kemudiannya kongsi atau buat kolaboratif dengan ahli-ahli kumpulan .Ahli-ahli kumpulan secara kolaboratif akan melengkapkan peta minda tentang pentaksiran.
•3)Setelah siap, projek kumpulan dibentangkan di dalam kelas, untuk sesi perbincangan dan kritik

INTEGRITI PELAJAR
  •      Idea yang dipersembahkan haruslah tulen, ciptaan sendiri dan bukan mencuri atau mengambil dari individu lain