- · Kemahiran memproses maklumat merupakan peringkat untuk menguji kebolehan pelajar mmenggabungkan, mengintegrasikan, atau mencantumkan idea-idea serta mentafsirkan dan merumuskan hasil yang dianalisis melalui prinsip iduksi atau deduksi.
- · Pelajar perlu menguasai kemahiran memproses maklumat kerana ia adalah amat penting dalam proses pembelajaran sepanjang hayat.
MENGANALISIS
MAKLUMAT YANG DIKUMPUL
•
Analisis
data merupakan satu proses menggunakan
data bagi memberikan maklumat yang berguna
untuk mencadangkan kesimpulan dan menyokong setiap keputusan yang bakal
diambil.
•
Dalam
menganalisis data, anda perlulah pastikan bahawa anda mempunyai lebih dari tiga
data untuk dianalisis.
•
Data
kualitatif dan data kuantitatif boleh dipersembahkan secara grafik untuk
membantu memudahkan proses analisis.
•
Maklumat
yang telah disusun atau diproses perlu dianalisis untuk membuat kesimpulan yang
jelas dan tepat.
•
Antara
tujuan untuk menganalisis data adalah seperti berikut :-
- Menghubungkaitkan fakta
- Mensintesiskan data
- Membandingkan fakta
- Membaca yang tersirat
- Membuat kesimpulan
·
Antara
langkah menganalisis data yang boleh anda lakukan untuk mendapatkan maklumat
yang diperlukan :-
Langkah analisis data kualitatif
Langkah 1
•
Tengok
maklum balas secara lalu
•
Ambil
nota berdasarkan tema yang muncul, isu
atau faktor
•
Cari
item yang berulang atau penting
•
Pemerhatian,
video, audio
•
Temu
bual, rekod dan taip semula
•
Boleh
guna untuk jadual, ditulis mengikut tema
Langkah 2
•
pilih
3-4 tema / kategori yang muncul dan bina matriks
•
Cuba
buat carta bukti berkaitan dengan tema utama
•
Letak
tema / kategori di atas dan senaraikan pelajar di bahagian tepi
•
Boleh
gna kod warna, membuat perbezaan mengikut kategori
Langkah 3
•
Jika
boleh, bincang tinjauan dengan pendidik lain
•
Baca
tnjauan(soal selidik) dan highlight kata kunci yang berkaitan
dengan tema atau kategori yang telah
dikenal pasti
•
Rekodkan
dapatan dalam kotak ang bersesuaian di dalam carta yang telah dibina
Langkah 4
•
Tanya(
apa yang telah anda dapat)
•
Rekod
pemerhatian pola yang muncul semasa lihat matriks
•
Pola
konsep
•
Pola
sikap
•
Tulis
/ rekod pemerhatian di bawah carta matriks
•
Contoh
:-
- Orang pelajar(siapa yang bercakap banyak)
- Perkataan takut diucap banyak kali
- Sokongan bacaan jurnal
Langkah 5
•
Kesimpulan
yang boleh dibuat
•
Rekod
kesimplan sama ada di bawah matriks atau dalam kertas yang berasingan
•
Berikut
ini dinyatakan ringkasan data analisis yang boleh anda lakukan ketika
menganalisis data yang telah dikumpul.
Proses analisis data
- Reka bentuk pendekatan sistematik, simpan semua data
- Cuba faham maklumat yang ingin disampaikan oleh
data
- Cari tema pola
- Susun data berdasarkan apa yang dipelajari
daripada data
- Masukkan semua data, termasuk data yang tidak
menyokong apa yangg dicari
- Baca lebih daripada sekali
- Bina imej visual dengan cara yang kreatif
- Tulis nota ringkas untuk diri sendiri
- Kongsi dapatan; perbincangan akan timbulkan
soalan baru
- Analisis semua data dan buat nota sepanjang masa
- Cari tema dan pola
- Ringkasankan tema kepada 3-5 idea
- Lihat kembali data dan semak tema-tema yang telah
dibuat
- Bina subtema jika perlu
- Simpan nota secara berterusan, dapatan kadangkala
mengejutkan
- Semak maklumat untuk mencari idea yang kerap atau
muncul secara dominan
- Kenal pasti perkara utama
- Cari maklumat untuk menyokon g dapatan kajian
MENTAFSIR
DAN MEMBUAT KESIMPULAN
•
Pelajar boleh mentafsir maklumat berdasarkan pelbagai
data yang telah dikumpulkan melalui pencarian maklumat sebelumnya.
•
Antara
tujuan mentafsir maklumat:-
- Mengesan pola atau corak berdasarkan maklumat
yang diperoleh
- Menyatakan hubungan di antara maklumat
- Membuat kesimpulan berdasarkan data yang
dikumpulkan
·
Prinsip
asas dalam pentafsiran terhadap maklumat
yang anda perolehi :
- Data yang holistik
- Memastikan keseimbangan dalam memberikan pendapat
- Pentafsiran yang tidak mengetepikan unsur humanistic
·
Antara
ciri pentafsiran yang boleh anda gunakan untuk tafsiran terhadap maklumat yang
anda perolehi :-
- a. Bersifat holistik
- b. Berasaskan elemen
- c. Merujuk kriteria
- d. Panca instrumen
- e. Berpusatkan bahan dan elemen
- f. Pelbagi bentuk
- g. On-line
- h. Berterusan
MENILAI
Setelah melakukan
teknik-teknik yang sebelum ini, maklumat yang diperoleh perlu terlebih dahulu
dinilai kesahihannya.
a) Perbandingan fakta dan pendapat
b) Tahun penerbitan dan autoriti
-Tahun penerbitan adalah untuk mengetahui sama ada
maklumat tersebut terkini atau tidak manakala autoriti pula adalah untuk
mengetahui asal-usul maklumat tersebut
serta boleh dipercayai atau tidak.
Bagi menentukan kesahihan maklumat
tersebut , anda perlu menyemak:-
v Siapakah pengarang yang menulis karya berkenaan?
v Apakah kelayakan akademik penulis?
v Apakah karya-karya lain yang pernah dihasilkan?
v Adakah pengarang tersebut seorang yang pakar dalam
bidang yang ditulisnya?
c) Kumpulan sasaran dan penerbit
- Adalah penting untuk anda menyemak sama
ada maklumat bersesuaian atau tidak
untuk kumpulan sasaran tertentu.
d)
Bahan popular dan akademik
- Bahan-bahan yang popular selalunya
memaparkan maklumat yang berbentuk pendapat dan kurang fakta berbanding dengan
bahan akademik. Bahan akademik
biasanya mempunyai rujukan tertentu dan lebih kepada fakta .
MENSINTESIS MAKLUMAT UNTUK MENGHASILKAN BAHAN
BERTULIS
v Peringkat sintesis adalah peringkat untuk menjadikan
data dalam
bentuk baru dan bersepadu melalui kemahiran
mengolah dan
mencadangkan satu pembaharuan atau
kefahaman baru.
v Dapat memudahkan pemahaman daripada pelbagai sumber
maklumat.
v Pelajar perlu menyediakan data yang lebih sistematik
supaya data
dapat disintesis dengan lbih sempurna.
v Proses ini juga menggabungkan unsur yng berlainan
untuk
menghasilkan satu gambaran menyeluruh
dengan cara:-
ü Menggabungkan idea
ü Menggubal semula
ü Menyatukan idea-idea
v Proses sintesis
yang dijalankan dengan baik dan sempurna akan
menjadikan maklumat lebih bermakna agar
mudah difahami
oleh pembaca.
v Laporan bertulis digunakan untuk melaporkan sesuatu
hal atau
peristiwa yang berlaku.
v Dalam menulis laporan, penulis hendaklah mengetahui
segala
butir tentang hal ataupun peristiwa, isu
atau tajuk yang hendak
dilaporkan.
v Butiran yang perlu dimasukkan ialah; apa, siapa, bila,
di mana,
dan mengapa.
v Ellins dan Hopkin (1985) telah mendefinisikan laporan
sebagai
dokumen untuk menyampaikan maklumat kepada
pembaca
yang khusus.
v Menurut nuraini (1991:69), laporan juga boleh
dikategori
berdasarkan tujuan penulisan yang dikenal
pasti sebagai:-
- Makluman
- Pemujukan
- Penerangan
- Sejarah
v Bagi mendapatkan laporan
yang tepat, pelapor seharusnya:-
- membuat sesuatu penyelidikan atau aktiviti
- Membuat rekod sesuatu peristiwa
- Menganalisa aktiviti
- Mensintesis sesuatu pelan tindakan
- Mmenghuraikan sesuatu peristiwa
Penyediaan
laporan bertulis
Terdapat beberapa
cara untuk menyediakan laporan bertulis dan cara berkenaan bergantung kepada
tajuk yang dibincangkan dan kebolehan penulis untuk menyiapkan laporan
berkenaan.
Antara cara
penyediaan laporan :-
Ø Memilih topik sekiranya tidak diberikan
Ø Mendapatkan maklumat daripada pelbagai sumber
Ø Meneliti dan memilih maklumat yang releven dengan topik
Ø Membuat nota
Ø Menyediakan kerangka laporan
Ø Menulis draf pertama dan mengenal pasti sumber yang
dipetik
Ø Melengkapkan laporan dengan jadual, graf dan bahan
grafik
lain yang sesuai..
Ø Menyemak draf
Ø Membuat pemurnian dan menulis draf kedua
Ø Menerbitkan laporan
Panduan menulis laporan
- Tajuk kajian, nama
penyelidik dan tarikh laporan diselesaikan
- Penghargaan
- Abstrak
- Halaman kandungan
- Latar belakang kajian
- Penyataan masalah/isu
keprihatinan/fokus kajian
- Objektif kajian
- Metadologi kajian
- Perancangan
- Pelaksanaan perancangan
- Dapatan kajian
- Refleksi
- Kesimpulan dan cadangan
- Rujukan
- Lampiran
Salam. artikel ini membantu saya buat assignment. ribuan terima kasih. 😀😊☺️
ReplyDelete